Svėdasų bendruomenėje įgyvendinamas Erasmus + programos suaugusiųjų kvalifikacijos kėlimo projektas ,,Žmogiškųjų išteklių lobynas” (koordinatorė Asta Fjellbirkeland). Juo siekiama didinti kaimo jaunimo aktyvumą ir integraciją į bendruomenės socialinį gyvenimą. Jauniems žmonėms vis dar sunku atsikratyti senų mąstymo modelių, leisti pasireikšti kūrybiškumui. Siekdami sulaužyti senus modelius, norime suprasti, kaip kitos Europos šalys savo veiklose taiko kūrybiškumą. Mokymų programa ,,Inovacijų ir kūrybiškumo skatinimas”, kurią mums pasiūlė švietimo centras CREF (Sesimbra), atitiko mūsų lūkesčius.
Į mokymus Portugalijoje bendruomenė delegavo du bendruomenės atstovus: Helge Fjellbirkeland ir Gediminą Kutką. Kartu vyko ir jų žmonos – bendruomenės narės Asta Fjellbirkeland ir Jurgita Kutkienė. Kartu su norvegais, švedais, lenkais ir graikais susipažinome su šalies kultūra, lankėmės mokyklose, ieškojome naujų ir inovatyvių būdų, žmonių savianalizės metodų, mokėmės valdyti naujausias informacines technologijas. Susipažinome ir kursų metu dirbome su Autocollage, Crosswords, Dropbox, Prezi, Wordl, Moodle ir kitomis programomis. Paskirtos užduotys buvo labai įvairios, atliekamos individualiai ar bedradarbiaujant grupėse. Mokymų metu mokėmės adekvačiai vertinti situacijas, taikyti motyvacijos skatinimo būdus, neformalaus ugdymo metodus suaugusiųjų švietime.
Mokymų vadovas Vitor Corsa visą laiką buvo kartu. Pasibaigus mokymams jis ir jo kolegos pasakojo apie Portugalijos kultūrą, papročius, problemas. Daug jaunimo neturi darbo. Baigę aukštąsias mokyklas ir gavę darbą privačiose įmonėse ar institucijose, jaunuoliai tampa „500 eurų žmonėmis“. Privačiose mokyklose ar darželiuose dirbantys pedagogai gauna 500 eurų atlyginimą. Tuo tarpu valstybinės organizacijose dirbantys darbuotojai gauna daug daugiau. Susidūrę su ekonominiais sunkumais, jauni žmonės vyksta ieškoti darbo į ES šalis, Braziliją. Ryškiausias skirtumas nuo mūsų mokyklų, kad Portugalijoje pasikeitus įstatymams mokyklos direktorius renkamas ketveriems metams mokyklos taryboj, į kurią įeina mokytojai, tėvai ir administracija.
Turėjome galimybę apžiūrėti Portugalijos miestus – Sintra, kuri garsėja įspūdingo grožio pilimis, bei Sesimbra, kerinčia siauromis gatvelėmis, jaukiomis kavinaitėmis ir žydra vandenyno pakrante. Aplankėme senąją Lisabonos miesto dalį, kur be daugybės patirtų įspūdžių lankant žymiausias miesto vietas, turėjome galimybę klausytis būtent Lisabonoje gimusio tradicinio portugalų muzikos žanro – fado (liet. „lemtis”) melancholiškų dainų apie nelaimingą meilę, išdavystę, mirtį ir neviltį, vandenyną. Aplankėme ir moderniąją Lisaboną ir joje įsikūrusį okeanariumą.
Mokymai baigėsi, tačiau liko malonūs prisiminimai, užmegzti ryšiai su kolegomis iš kitų valstybių bei gimusios naujos idėjos, kaip įgytą patirtį pritaikyti savo veikloje. Atmintyje įstrigo savitas Portugalijos grožis, nuostabi vandenyno pakrantė, įspūdingi šaligatviai ir pėsčiųjų gatvelės, grįstos vietinės uolienos akmenukais, nušlifuotais iki blizgesio, namai, išpuošti įvairių spalvų ar ornamentų glazūruotomis plytelėmis, šviežios, įvairiais receptais paruoštos jūros gėrybės, niekur neskubantys gyventojai, pilys, į uolas dūžtančios bangos.
Džiugu, kad kursų organizatoriui Vitorui Costai pavyko sukurti puikią aplinką, kurioje šešių šalių mokytojai mokėsi bendradarbiaudami ir lavino pažintines, komunikavimo, bendradarbiavimo ir kitas kompetencijas.
Įgyvendinant projektą per dvejus metus į užsienio šalis semtis patirties išvyks 8 bendruomenės nariai. Projektas yra finansuojamas iš Europos Komisijos Erasmus+ programos, kurią Lietuvoje administruoja Švietimo mainų paramos fondas.