Sekmadienį Sodeliškių dvaro sodyboje šalia Biržų nuleista tradicinio, jau aštuntojo istorinės technikos mylėtojų sąskrydžio „Senas motociklas‘21“, kurį organizavo senovinės technikos klubas „Ekipažas“ ir asociacija „Senas motociklas“, sąskrydžio vėliava.
„Didžiausias mūsų laimėjimas ne tas, kad jo dalyviams galėjome pasiūlyti įdomią ir turiningą renginio programą, o kad ištroškę bendraminčių susitikimų į kvietimą atsiliepė 108 istorinių motociklų turėtojai, o senomis dviratėmis ar triratėmis transporto priemonėmis mūsų rajono keliais važiavo 172 iki kaulų smegenų prisiekę jų gerbėjai iš visos Lietuvos ir kaimyninės Latvijos“, – atsisveikindamas su sąskrydžio dalyviais kalbėjo pagrindinis renginio organizatorius, biržiečių klubo „Ekipažas“ prezidentas Voldemaras Aišporas.
Stebino lankytojų aktyvumas
Nepaisant alinančiai karštos dienos, įvyko visi suplanuoti renginiai, aplankyti visi objektai, kuriuos renginio šeimininkai buvo užsimoję parodyti svečiams.
Centrinė sąskrydžio ašis – istorinių motociklų paroda, nustebinusi renginio dalyvius besidominčių senais motociklais gausa, surengta Biržų Nepriklausomybės aikštėje per patį šeštadienio vidurdienį. Tačiau tik nedaugelis ieškojo pavėsio.
Jo nesidairė ir du vyriausi šio renginio dalyviai, kuriuos, atvykusius iš priešingų šalies kampelių, draugėn sujungė bendri pomėgiai, siejantys juos, kaip ir seni motociklai, ne nuo vakar ir ne nuo šiandien. „Mus vėdina ir gaivina švelnus vėjelis“, – choru juokavo abu senoliai, kuriais taip vadinti jų niekas neišdrįstų nepažvelgęs į pasą.
Tai rokiškietis, 81–erių Narcizas Mikšys, nepakeičiamas ne tik motociklų, bet ir istorinių automobilių ralių dalyvis ir šeimyninės, „Senųjų motociklų“ klubo narių Gicevičių iš Šakių dinastijos galva – 85-erių Algirdas. (Beje, jiems – vyriausiems dalyviams – organizatoriai patikėjo pakelti sąskrydžio vėliavą ir pradėti renginį).
Narcizas vairavo daug šilto ir šalto mačiusį, tačiau kaip ir jo šeimininkas gerokai jaunesnį atrodantį kažkada daugelio labai geistą rusišką MT-10-36, o suvalkietis po Biržų kraštą lakstė apžergęs 1971 m. laidos Jawa 360 motociklą su priekaba.
Ko gero ne mažiau tektų stebėtis ne meile motociklui dar tebealsuojančiu 85-erių Algirdu, o tuo, kad jis sugebėjo tą jausmą įskiepyti 51–erių sūnui Aidui, sąskrydyje vairavusiam 1938 m. gamybos karinį BMW R35 ir savo vaikaičiams Liepai (1935 m. laidos DKW SB350) bei Juozui (1961 m. Jawa 354), o tik paskutinę minutę dėl objektyvių priežasčių sąskrydį aplenkęs Arvydas yra pamėgęs 1938 metų gamybos DKW SB500.
„Dirbam skirtingus darbus, tačiau meilė motociklams – bendra, – sakė Algirdas, pasak jo paties dar gerai prisimenantis laikus, kai benzinas buvo pigesnis nei vanduo, bet dabar jau tiksliai nebežinantis, kiek bendrame šeimos garaže yra motociklų… – Trisdešimt – tai tikrai. Kur čia besuskaičiuosi – perkam, parduodam, keičiam, vis ieškodami, ko dar neturime“.
Sąskrydžio dalyvių gausa gerokai nustebino ir klubų „Sena gelažis“, „Retromobile“ ir kitų atstovus, o bene labiausia – svečius iš Latvijos“.
„Buvome įsitikinę, jog esame šio judėjimo pirmeiviai. Pirmieji Baltijos šalyse1972 m. įkūrėme antikvarinių automobilių klubą, kurio pastangomis 1989 m., Rygoje atvėrė duris irgi pirmasis toks ne tik Baltijos šalyse „Mūsa Motors“ muziejus“,- kalbėjo sąskrydžio dalyvis iš Ventspilio Guntis Brunsas, atvairavęs 1936 m. laidos BMW R4.
„O ir tokie motociklininkų susibūrimai pas mus prasidėjo anksčiau, – latviškąją kortą kėlė jo kompanionas Andrejs Kivliniekas iš Ogrės rajone esančio Kegums miestelio, pasibalnojęs 1942 m. gamybos gražuolį „Harley Davidson“.
– Tačiau tokio masiško ir spalvingo reginio Biržuose, tokios ir taip nepriekaištingai antrajai jaunystei prikeltų motociklų įvairovės bei puikios renginio organizacijos – nesitikėjome, todėl džiaugiamės gavę kvietimą“, – reziumavo abu latviai iš gana gausios jų delegacijos.
Svečiai nepataikavo. Tik stengėsi objektyviai įvertinti sąskrydžio dalyvių technikos patraukliuosius bruožus ir privalumus.
Argi gali nepatraukti nors ir nelabai išprususio šios srities žinovo akies tokie motociklai, kaip žinomo antikvarinės technikos kolekcininko, Rinkuškių alaus daryklos vadovo Rimanto Čygo sąskrydyje vairuotas 1950 m. gamybos „IŽ‘as“, renginio organizatoriaus V. Aišporo tik 5 m. jaunesnis IŽ49 su itin originalia priekaba, 1939 m. gamybos vilniečio Valentino Karaliaus DKW NZ350, klaipėdiečio Mindaugo Mozūro 1936 m. itin retas NSU 501 OSL ar 1937 m. laidos BMW R35, kurį vairavo Tautvydas Šalavijus.
Žiūrovų akį traukė ne tik antrąją jaunystę spinduliuojantys sąskrydžio dalyvių motociklai, bet ir spalvinga, būdingais atributais praturtinta klubų dalyvių apranga, kuria ypač išsiskyrė latvių „Jawa“ motociklų klubo ir kitų nariai.
Geriau pažino Biržus
„Tokius sąskrydžius stengiamės organizuoti vis kitose vietose taip sudarydami jų dalyviams, ypač iš tolimesnių vietovių, daugiau galimybių pažinti šalį ir jos žmones“, – sakė V. Aišporas.
Parodę vienas kitam kuo praturtėję per dvejus metus, pabendravę tarpusavyje sąskrydžio dalyviai gėrėjosi ir stebėjosi gamtos paveldo objektu paskelbta garsiąja „Karvės ola“, aplankė Biržų pilyje įsikūrusį krašto muziejų „Sėla“, Kirkilų apžvalgos bokštą, Sodeliškių dvaro sodybos buities muziejuje dalyvavo edukacinėje programoje „Duonos kelias“.
Tačiau bene labiausia visus senų motociklų mylėtojus žavėjo ūkininko Virgučio Cibo sodybą garsinanti unikali, vienintelė Lietuvoje didžiųjų variklių ekspozicija. Erdviame ūkininko kieme surado prieglobstį net septyni skirtingi didieji varikliai ir visi – veikiantys!
Ne mažiau patrauklus ir Daliaus Linkevičiaus iniciatyva, kaip sakoma, vidury lygaus lauko tik prieš 5 metus išaugęs, dabar jau gana turtingos ir įdomios ekspozicijos senovinės technikos, kurią, pasirodo, biržiečiai tikrai myli ir kuria moka sudominti svečią, muziejus.
Nepastebimai prabėgusį sąskrydžiui skirtą laiką renginio dalyviams primins ne tik išsiplėtęs žinių bagažas, bet ir „Rinkuškių“, „Biržų duonos“, „Rovaltros“, „Rokiškio sūrio“, kaimo turizmo sodybos „Žiogelis“ bei kitų rėmėjų ir paties organizatoriaus „Ekipažo“ įteiktos dovanos.
Algimanto BRAZAIČIO nuotraukos.