Kad žmogus galėtų efektyviai dalyvauti skaitmeninėje visuomenėje, jis privalo turėti bent vidutinį skaitmeninių žinių ir įgūdžių lygį. Didelė dalis vyresnių Svėdasų seniūnijos gyventojų negeba naudotis skaitmeninėmis technologijomis, todėl jaučiasi nejaukiai šiuolaikinėje visuomenėje.
Gyventojų skaitmeninis raštingumas, arba, paprastai tariant, naudojimasis kompiuteriu, yra vienas svarbiausių veiksnių, keliančių motyvaciją mokytis visą gyvenimą. „Kiekvienas, kuris nustoja mokytis, pasensta. Nesvarbu, ar jam dvidešimt ar aštuoniasdešimt. Kiekvienas, kuris mokosi, išlieka jaunas.“ – teigia amerikiečių pramoninkas Henry Ford.
Anykščių r. savivaldybė parėmė Svėdasų bendruomenės projektą „Atverkime duris skaitmeninėms technologijoms“. Projekto idėja – ugdyti kaimo gyventojų gebėjimus dirbti kartu ir spręsti vietos problemas, tikslingai naudojant vietos išteklius ir viešąją paramą. Šiam siekiui įgyvendinti reikalingos veiklos. Pati smagiausia – mokytis kažko naujo. Taigi projekto dėka svėdasiškiai ėmėsi mokytis kompiuterinio raštingumo. Anykščių r. Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos direktorius pritarė bendruomenės idėjai, buvo pasirašyta bendradarbiavimo sutartis, kuria gimnazija įsipareigojo ir maloniai leido naudotis patalpomis ir mokymų baze – kompiuterių klase.
Mokymus vedė jauna pedagogė svėdasiškė Gintarė Miškinienė. Į pirmąją pamoką susirinkę suaugusieji ne tik kad mažai išmanė, kaip dirbti su kompiuteriu, bet kai kurie net pelės nemokėjo valdyti. Mokytojos ir mokinių laukė sunkus, bet įdomus darbas. Mokymo medžiaga buvo orientuota į kasdieniniame gyvenime reikalingus kompiuterinio raštingumo įgūdžius. Projekto dalyviai išmoko naudotis el. paštu, kurti nesudėtingus tekstinius ir skaičiuoklės dokumentus, tinkamai išsisaugoti dokumentus ir jais dalintis. Išmoko susirasti ir parsisiųsti Youtube kanale laisvai platinamas dainas. Buvo apžvelgta internetinė svetainė sergu.lt, išbandyta registracija pas gydytojus, ir jau kitą dieną keli mokymų dalyviai iš namų kompiuterių sėkmingai užsiregistravo pas šeimos gydytoją.
Projekto dalyviai stropiai atliko visas užduotis, bendradarbiavo tarpusavyje: domėjosi ne tik mokomąja medžiaga, bet ir dalinosi asmenine darbo kompiuteriu patirtimi, kartu su mokytoja ieškojo būdų, kaip spręsti kylančias problemas. Mokymų metu išryškėjo, kad suaugusiesiems labai svarbu saugumas internete, į tai buvo atkreiptas papildomas dėmesys. Bendra veikla suartino mokymų dalyvius, lektorę. Visi dalyviai įgytas žinias ir įgūdžius galės taikyti kasdieninėje veikloje, o jei ką pamirš, žvilgtelės į padalintą mokomąją medžiagą. Paskutinę pamoką mokiniai išreiškė norą mokytis toliau.
Kalbantis su mokymų dalyviais jautėsi sunkiai tramdomas džiugesys ir stipriai išaugęs pasitikėjimo savimi jausmas. O kaipgi kitaip? Juk įgiję žinių ir įgūdžių naudotis kompiuteriu, žmonės įveikė socialinės atskirties sieną.
Projekto metu bendruomenė įgijo suaugusiųjų mokymų organizavimo patirties, dalyvių įgūdžiai pravers kasdieniame bendravime: bus operatyviau perduodama informacija, aptariami aktualūs klausimai, skatins bendravimą tarp kartų.
Bendruomenė siekia, kad ir kaime gyvenantys žmonės, nepriklausomai nuo amžiaus, lyties, socialinės padėties, galėtų elektroninėmis priemonėmis gauti paslaugas, klausytis muzikos, žiūrėti filmus ir sporto renginius, mokytis, bendrauti socialiniuose tinkluose ir aktyviai dalyvauti visuomeniniame gyvenime, nesijausti socialiai atskirti. Todėl bendruomenės aktyvas planuoja kitais metais vykdyti projekto testinumą.