Praėjusią savaitę žiniasklaidoje pasirodė pranešimų, kad lietuviškų alkoholinių gėrimų, „Stumbro“ bei „Alitos“, reklaminiai skydeliai rodomi lietuviams, besilankantiems užsienio naujienų portaluose. Reklama buvo matoma tokiuose interneto puslapiuose kaip Cnn.com, Dailymail.com bei Washingtonpost.com.
Pačios „MV GROUP Production“ komunikacijos projektų vadovė Kristina Sakavičienė teigė, kad ši reklama buvo skirta tik eksporto rinkoms, tačiau po šio įvykio daugeliui iškilo klausimas, ar įmanoma lengvai apeiti Alkoholio kontrolės įstatymą ir ar jo reglamentavimas, kalbant apie reklamą internete, yra gan aiškus.
Socialinių tinklų ekspertas Domantas Širvinskas teigė, kad sužinoti, ar lietuvius alkoholio reklama pasiekė tyčia, ar tai buvo klaida, yra beveik neįmanoma.
„Visur visas technologijas valdo žmogus, žmogus pridaro klaidų, atsakyti, ar tai buvo klaida, gali tik tas, kuris užstatinėjo reklamą, įmanomi abu variantai“, – sakė jis.
Įstatymas turi spėti pasivyti technologijas
D. Širvinskas pasakojo, kad, reklamą užsakant socialiniuose tinkluose, filtrai gali būti labai įvairūs, ne tik žmogaus buvimo vieta ir naudojama kalba.
„Filtravimas yra labai įvairus, galima net per žmonių pomėgius eiti. Pavyzdžiui, reklamą matys tie, kurie mėgsta Andrių Mamontovą, jeigu indas mėgs A. Mamontovą, jis tą reklamą irgi matys. Tikrai yra galimybių apeiti įstatymą, tačiau iškyla grėsmė jį pažeisti net ir nenorintiems to daryti. Tai yra labai naujas įstatymas Lietuvoje, rašytas nuo nulio. Natūralu, kad jis nėra visiškai išbaigtas ir ištobulintas, visada naujas įstatymas turi būti išbandomas realybėje, ir reikia pažiūrėti, kaip jis iš tikrųjų veikia. Tikiuosi, kad spragos bus sutvarkytos, dabar palikta daug vietos inspektoriams interpretuoti“, – dėstė D. Širvinskas.
Jis pasakojo, kad internetas yra nuolat kintanti, moderni ir naujoviška erdvė, tačiau įstatymas turi spėti pavyti technologijas. Reklamos rinka yra ta vieta, kurioje susirenka daugiausia kūrybingų žmonių, kurių idėjos kartais pradeda balansuoti ant įstatymo ribos. Dar vienas neseniai atsiradęs reklamos būdas, kai prekes socialiniuose tinkluose pagiria, aptaria įžymūs žmonės. Šis metodas taip pat gali būti naudojamas kaip neoficiali alkoholio reklama.
„Kartais būna sutartys, kartais nebūna, gali būti atsiskaitymas, gali nebūti atsiskaitymo, gali būti teisėtai sutvarkomi dokumentai. Tai yra nauja, šviežia, neišvystyta reklamos rūšis, klausimų kyla daug, mums reikia subręsti ir apsispręsti, kiek mes toleruojame informacijos atskleidimą apie sutartą mokestį. Tai reikia nuspręsti, ir tada keliauti prie alkoholio“, – pridūrė D. Širvinskas.
Kiekvienas atvejis vertinamas individualiai
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) atstovas Jonas Žala tikino, kad alkoholio reklama gali būti pripažinti ne tik reklaminiai skydeliai, bet ir reklaminiai straipsniai, renginiai.
„Alkoholio reklama gali būti pripažinti ne tik reklaminiai skydeliai internete, tačiau ir kita informacija, kuria skatinamas alkoholio vartojimas, kuri yra susijusi su įmonių komercine veikla (pvz., populiarina alkoholinių gėrimų ar jų gamintojų prekių ženklus), – tai galėtų būti reklaminiai straipsniai, reklaminiai renginiai, šiuo atveju svarbu įvertinti, ar konkrečios informacijos paskelbimu siekiama skatinti alkoholio vartojimą, ar tokios informacijos paskelbimas yra naudingas alkoholio verslui. Kita vertus, būtina pažymėti, kad alkoholio reklamos aspektu nevertintini meno kūriniai, publicistinė informacija“, – sakė J. Žala.
Jo teigimu, visi pažeidimai bus vertinami individualiai.
„Norėtume pažymėti, kad visi galimų alkoholio reklamos draudimo pažeidimų atvejai yra vertinami individualiai, be to, nuolat vykdome stebėseną socialiniuose tinkluose, analizuojame įmonių pateikiamą informaciją apie alkoholinius gėrimus kitose interneto svetainėse, tad šiemet įmonėms jau pateikta 15 rekomendacijų dėl galimos alkoholio reklamos skleidimo – dauguma įmonių rekomendacijas nedelsdamos įvykdė ir informaciją pašalino“, – dėstė J. Žala.
Mažai tikėtina, kad paslėpta reklama bus eliminuota
Teisininkas Laurynas Matuliauskas teigė, kad netinkamai taikomas reklamos draudimas gali daryti neigiamą įtaką verslo interesams, taip pat nepagrįstai riboti visuomenės narių saviraiškos laisvę.
„Alkoholio reklamos draudimas yra socialiai pateisinamas, tačiau jo nuostatos turi būti taikomos ypač atsargiai. Tokį reguliavimą galėtume lyginti su vaistiniu preparatu, kuris, vartojamas ne pagal paskirtį, gali sukelti nepageidautiną šalutinį poveikį. Problemos esmė yra ne blogas teisinis reguliavimas, o netinkamas, pernelyg platus įstatymo aiškinimas ir taikymas“, – sakė Advokatės Vitos Neverauskaitės kontoros advokato padėjėjas.
Paklaustas, ar NTAKD gali individualiai vertinti kiekvieną atvejį, jis teigė, kad ši teisė nėra absoliuti.
„Priežiūros institucija negali išplėsti ribojimų apimties, nukrypti nuo galiojančio įstatyme įtvirtinto teisinio reguliavimo ar suteikti sau daugiau nuožiūros laisvės, nei jai suteikė įstatymų leidėjas. Taigi priežiūros institucijos teisė vertinti konkretų atvejį individualiai nėra absoliuti. Alkoholio reklamos draudimų įgyvendinimas skaitmeninėje erdvėje gali būti ypač sudėtingas.
Įstatymas nurodo, kad elektroniniais ryšiais skleidžiama Lietuvos Respublikos rinkai skirta alkoholio reklama turi teisę duoti privalomus nurodymus teikėjui pašalinti tokią informaciją. Vis dėlto priežiūros institucijos teisines galias riboja valstybės teritorija, todėl tokie reikalavimai galėtų būti nevykdomi tuose socialiniuose tinkluose, kurių prieglobos vieta nėra Lietuvos Respublikoje, o Europos Sąjungos teisės aktai ar Lietuvos Respublikos tarptautinės sutartys nenumato pareigos kitai valstybei teikti teisinę pagalbą tokio pobūdžio situacijose.
Tikėtina, kad reklamos kontrolė skaitmeninėje erdvėje bus efektyvi tik iš dalies. Taip pat mažai tikėtina, kad paslėpta alkoholio reklama bus visiškai eliminuota. Priežiūros institucija beveik neturi galimybių užkirsti kelią socialinei reklamai, kai vienas asmuo neatskleisdamas ryšio su verslo subjektu tiesiogiai kitam asmeniui žodžiu teikia reklaminio pobūdžio informaciją“, – teigė L. Matuliauskas.
Informacijos šaltinis: https://www.alfa.lt/straipsnis/50278294/alkoholio-reklamos-draudimo-spragos-istatyma-galima-apeiti-ir-netycia